Weg

Bijgewerkt: 30 apr 2019


In alle spirituele* en mystieke* tradities speelt de metafoor van de weg een grote rol: de eenwording* met en omvorming* van de mens in het Ultieme* is een gradueel en langzaam proces, een weg die moet gegaan worden, met allerlei etappes en avonturen. Vaak worden meerdere tot véle stappen in die weg onderscheiden; kwestie van een beetje methodiek in te brengen... 'God' werkt niet arbitrair maar toch is elke weg ook uniek.

Welke is de weg? De weg wordt geschapen door hem te gaan. De weg die onder woorden kan gebracht worden is reeds niet meer dé Weg - aldus het begin van de Daodejing, het heilige Geschrift van het taoïsme. Elke weg is uniek, een zaak van luisteren en ingaan op de Weg...

Teresa* van Jezus heeft een geschrift waarin ze deze beeldspraak als leidraad neemt: de Weg van volmaaktheid. Voor haar is het gebed* de korte weg naar 'God'*. Voor Thérèse* van Lisieux is het vertrouwen in 'God' en de overgave aan de barmhartigheid van 'God' een 'kleine weg'. Deze eenvoud van het gebed en de overgave is wel allesbehalve infantilisme.

Recente blogposts

Alles weergeven

Woestijn

Belangrijke metafoor voor in de spiritualiteit. De eerste karmelieten* op de berg Karmel* inspireerden zich aan de woestijnvaders, dit waren christenen, mannen en vrouwen ('woestijnmoeders' dan), die

Vrede

Vrede is het allerkostbaarste goed. Zonder vrede kan al de rest niet. Het streefdoel van elke (spirituele) mens en van de mysticus* is de vrede: spirituele vrede in het allerdiepste centrum* — vrede m

Verlossing

De Bijbelse traditie ziet de ontplooiing van de mens vaak als een verlossing uit, een bevrijding van een 'gevallen' toestand. De mens kan zichzelf niet bevrijden en moet verlost worden door iemand and